Prezentacje są dziś jednym z najważniejszych elementów komunikacji w biznesie, a tworzenie dobrych prezentacji i przedstawianie ich przed gronem partnerów biznesowych jest głównym elementem pracy każdego członka kadry zarządzającej i właściciela firmy, który wykorzystując skutecznie to narzędzie jest w stanie nawiązać współpracę i osiągnąć zamierzony cel w biznesie. Dlatego tak ważne jest dobre przygotowanie skutecznej prezentacji biznesowej, gdyż od niej może zależeć powodzenie projektu.
Skuteczna prezentacja biznesowa musi być ciekawa, przyciągać uwagę i zostać w pamięci odbiorcy. Każdy manager powinien wiedzieć, jak istotne jest dobre zaprezentowanie siebie i swojego biznesu przed osobami, na których współpracy i opinii nam zależy. Dziś każdy, kto zajmuje stanowiska kierownicze tworzy co najmniej kilka takich prezentacji w miesiącu, a od ich skuteczności zależy powodzenie biznesu. Dlatego przedstawiamy 5 kroków, które umożliwią tworzenie skutecznych prezentacji biznesowych.
Zanim przejdziemy do pracy wykonawczej, pierwszym i najważniejszym krokiem jest praca koncepcyjna. W pierwszym kroku musimy ustalić, do kogo będziemy kierować naszą prezentację. Od tego czy będziemy prezentować przed szefem, współpracownikami czy partnerami zewnętrznymi zależy sposób przekazu i cała strategia budowania prezentacji. Wspólnym celem, który chcemy osiągnąć po prezentacji bez względu na grupę docelową będzie wywarcie pozytywnego wrażenia na odbiorcach.
Drugim krokiem jest opracowanie dobrej strategii prezentacji. Musimy przemyśleć co chcemy przekazać, jak chcemy zostać zapamiętani i stworzyć historię, która wciągnie naszych słuchaczy. Storytelling jest bardzo ważnym elementem skutecznej prezentacji w biznesie, na tyle istotnym, że istnieją firmy, które prowadzą szkolenia tylko z tego jednego elementu prezentacji. Jak przekonuje ekspert od wystąpień publicznych Adam Rogala po takim profesjonalnym treningu będziemy potrafili przygotowywać perswazyjną strukturę prezentacji, tworzyć flow, przykuwać uwagę odbiorców, prowadzić narrację pobudzającą wyobraźnię, używać wiarygodnych argumentów, wykorzystywać ekspresję wypowiedzi, a także tworzyć relacje z trudnymi odbiorcami. Są to bardzo ważne umiejętności, które warto posiąść.
Kolejnym, trzecim etapem jest zbudowanie logicznego i szczerego przekazu. Specjalista zaznacza, że lepsze od tworzenia literackiej fikcji jest mówienie prawdy. Relacjonowanie wydarzeń, w których uczestniczyliśmy osobiście będzie zawsze bardziej autentyczne niż najlepszy aktorski popis. Pozwoli nam także opowiadać z zainteresowaniem. Dobrym sposobem na to jest zbieranie ciekawych historii, które potem możemy wykorzystywać w prezentacjach. Każdy z nas był uczestnikiem lub obserwatorem jakiejś ciekawej historii. Warto je gromadzić w jednym miejscu, bo pamięć ludzka bywa zawodna, a przechowywanie takich opowieści zapewni nam dobry materiał.
Przedostatnim krokiem jest ustalenie celu, jaki chcemy uzyskać naszą prezentacją i konsekwentne trzymanie się blisko założonego celu. Pamiętajmy, aby nie „odpływać” zbyt daleko, bo będzie nam ciężko wrócić do naszego flow i zostanie zaburzona logika całej prezentacji, a nasi odbiorcy mogą poczuć się znudzeni.
Ostatnim elementem jest stworzenie przekazu. Pamiętajmy o tym, żeby uważać na to co mówimy i jak. Zanim przedstawimy publiczności naszą prezentację, warto nagrać swoją wypowiedź – posłuchać i obejrzeć swoje wystąpienie i zastanowić się nad jego mocnymi i słabymi stronami. Starajmy się wyeliminować wszelkie wady wymowy, gdyż mogą znacznie utrudnić odbiór słuchaczom. Wykorzystuj modulację głosu i mowę ciała, gdyż te elementy stanowią ukoronowanie naszej prezentacji.