Chcesz założyć własną firmę, ale boisz się wypłynąć na szerokie wody? Jeśli marzy Ci się praca na własny rachunek, ale nie masz kompletnie pomysłu na biznes, franczyza może być dla Ciebie dobrym rozwiązaniem. Franchising można porównać do gotowania z zupy w proszku. Dostajesz gotowe składniki, które musisz wykorzystać według instrukcji. Ale czy taka zupa smakuje jak domowa? I czy masz jakikolwiek wpływ na jej ostateczny smak?

Na czym polega franczyza?

shopping-cart-1275480_1280W dużym skrócie franczyza to współpraca pomiędzy marką (franczyzodawca), a prywatnym przedsiębiorcą (franczyzobiorca), której zasady reguluje pisemna umowa. Franczyzodawca dzieli się z przedsiębiorcą know-how, czyli konkretną wiedzą dotyczącą podstawowych zasad funkcjonowania marki. Know how może obejmować m.in. technologię produkcji, metody sprzedaży, zabiegi marketingowe, współpracę z kontrahentami czy bazę klientów. Franczyzobiorca uzyskuje również dostęp do patentów oraz znaków towarowych marki, dlatego może legalnie korzystać z logo, haseł reklamowych, hologramu czy kolorów firmowych. Trzeba jednak pamiętać, że to obopólny biznes – franczyza zapewnia marce udział w zyskach wypracowanych przez franczyzobiorcę.

Dlaczego warto prowadzić biznes na franczyzie?

Przede wszystkim, jako franczyzobiorca nie musisz opracowywać własnego biznesplanu. Omija Cię konieczność wymyślania profilu działalności, nie musisz głowić się nad potrzebami lokalnego rynku czy obmyślać strategii sprzedaży. Kolokwialnie mówiąc, franczyzodawca „prowadzi Cię za rączkę” – pokazuje co, jak, gdzie i komu masz sprzedawać. W rezultacie czujesz się bezpieczniej i masz większe szanse na powodzenie w biznesie. Korzystając z popularności marki, nie musisz silić się na wyrafinowane akcje reklamowe ani pracować nad swoją wiarygodnością wobec klientów czy kontrahentów.

Franczyzodawca udziela Ci wsparcia na każdym etapie prowadzenia działalności – pomaga w wyborze towaru i lokalizacji, zapewnia dostęp do szkoleń, organizuje wewnętrzne audyty, zawiera umowy z dostawcami, ułatwia zatrudnianie pracowników. Z wielu względów jest to dobry pomysł na biznes – franczyza pozwala realizować własną działalność, a jednocześnie ograniczyć ryzyko niepowodzenia.

Wady franczyzy – o czym musi pamiętać franczyzobiorca?

Franchising ogranicza swobodę prowadzenia własnego biznesu – przedsiębiorca musi postępować zgodnie z zaleceniami franczyzobiorcy, nie może wychodzić z inicjatywą bez zgody marki. Z uwagi na ugruntowaną pozycję na rynku, franczyzodawca nie może sobie pozwolić na samowolne działania swoich franczyzobiorców, które mogą zepsuć wizerunek marki. I z drugiej strony – jeśli franczyzodawca straci wiarygodność i klienci odwrócą się od marki, wówczas przyszłość franczyzobiorcy stoi pod dużym znakiem zapytania. No i pozostają kwestie finansowe – przedsiębiorca musi najpierw zapłacić za wykorzystanie licencji, a potem dzielić się zyskami z franczyzodawcą.

[Głosów:0    Średnia:0/5]