Salomonowym rozstrzygnięciem dylematu: własna działalność czy etat, jest zakładanie firmy bez rezygnacji z zatrudnienia. Korzyści z takiego rozwiązania są oczywiste i nie chodzi wyłącznie o podwójną wypłatę. Przede wszystkim masz pewność stabilnego dochodu – nawet jeśli firma nie wypali, nadal masz za co płacić rachunki i zaspokajać podstawowe potrzeby. Po drugie, część etatowej pensji możesz przeznaczyć na rozwój biznesu, na zapłatę podatku czy zakup urządzeń biurowych. Wreszcie, dzięki zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę możesz zaoszczędzić na kosztach prowadzenia działalności. Sprawdź zatem, dlaczego warto połączyć zakładanie firmy z pracą na etacie i o czym pamiętać w takiej sytuacji.

Otwarcie działalności na etacie – niższe koszty składek ZUS

Składki ZUS to jedno z największych stałych obciążeń dla każdego właściciela firmy, jednak można je ograniczyć – wystarczy być zatrudnionym na umowę o pracę i otrzymywać przynajmniej minimalne wynagrodzenie brutto. Tym sposobem unikniesz comiesięcznego płacenia składek na ubezpieczenie społeczne, obwiązuje Cię jedynie składka na ubezpieczenie zdrowotne. To naprawdę spore oszczędności, dzięki którym otwieranie firmy będzie znacznie bardziej opłacalne. Oczywiście nadal musisz płacić podatki, jednak ich wysokość zależy od charakteru działalności i wysokości przychodów. Pamiętaj też, że jeśli Twoja firma świadczy usługi na rzecz pracodawcy nie możesz korzystać z liniowej  formy opodatkowania.

Zakładanie firmy a zakaz konkurencji

entrepreneur-593358_1280Zanim zdecydujesz się na otwarcie firmy, jeszcze raz przeczytaj swoją umowę o pracę. Może się bowiem okazać, że zawiera klauzulę o zakazie konkurencji – taki zapis powinien dokładnie określać rodzaj działalności, która może zostać uznana za działanie na niekorzyść pracodawcy. Nie będzie problemu, o ile chcesz założyć firmę o profilu zupełnie niezwiązanym z Twoją pracą na etacie. Jednak jeśli np. jesteś zatrudniony w agencji interaktywnej, a chcesz otworzyć jednoosobową agencję SEO albo świadczyć usługi copywriterskie, wówczas może nastąpić konflikt interesów. Pracodawca może oskarżyć Cię o nieuczciwą konkurencję, podbieranie klientów czy wręcz złamanie tajemnicy handlowej. W tej sytuacji zakładanie firmy może mieć bardzo niefortunne skutki – od zwolnienia z pracy aż po wysokie odszkodowanie na rzecz pracodawcy.

O czym jeszcze pamiętać przy zakładaniu firmy?

Jeśli Twój biznes w żaden sposób nie koliduje z działalnością pracodawcy, nie masz obowiązku poinformowania zakładu pracy o swoich planach. Wyjątek stanowi praca w sektorze publicznym – zgodę na wykonywanie własnej działalności muszą uzyskać m.in. policjanci czy urzędnicy. Chodzi o to, aby pracownik nie naraził dobrego imienia instytucji i nie doszło do nadużyć względem interesu publicznego.

Ponadto często dochodzi do sytuacji, gdy osoba zatrudniona na etacie korzysta ze zwolnienia lekarskiego i w tym czasie aktywnie prowadzi własną firmę. Takie działanie może skutkować utratą wynagrodzenia za czas choroby i natychmiastowym odwołaniem pracownika ze zwolnienia.

[Głosów:0    Średnia:0/5]